Har du tilpasset din hjemmeside til voice search søgninger?

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Juli 2019, af AdFIT

Med en 95 % genkendelsesnøjagtighed er teknologien efterhånden nu så god, at 50 % af alle søgninger i 2020 vurderes at ske via mikrofonen. Det er snart, og derfor bør du have ekstra fokus på voice search, når du arbejder med din SEO. Er din hjemmeside voice search-venlig, kan dette være med til at influere din placering på Googles resultatsider positivt.

 

Hvordan optimerer du din hjemmeside til voice search?

Der er flere faktorer der øger chancen for at netop din hjemmeside bliver fundet i en voice search søgning. Et studie af over 10.000 Google Home resultater har vist følgende:

  1. Korte og præcise sætninger på ca. 30 ord er en fordel
  2. Brug af letlæselige og forståelige ord er bedre end et kompliceret sprogbrug
  3. En HTTPS sikret side foretrækkes af Google
  4. En hurtigt loadende hjemmeside er et must
  5. Jo flere links jo bedre – både interne og eksterne
  6. En fordel at være aktiv på de sociale medier hvor du deler relevant indhold
  7. En god desktop placering på søgesiderne kan være en god indikator på en stærk voice search strategi

Korte og præcise sætninger foretrækkes af Google, og studiet har vist, at et gennemsnitligt voice search svar indeholder 29 ord. Det er omtrent 2 linjer pr. svar – ikke ret meget. Det er derfor en god idé at have dette i mente, næste gang du forfatter en tekst, også selvom det kan være svært at begrænse sig til omtrent kun 2 linjer pr. sætning. Derudover belønnes svar der er letlæselige og giver mening. Det anbefales at bevare et simpelt sprog med brug af simple og fortåelige ord, som let kan udtales af Google. Faktisk viser studiet, at et gennemsnitligt voice search svar er skrevet på et 9. klasses niveau.

Derudover tyder det ifølge studiet også på at en HTTPS krypteret side er at foretrække, da Google prioriterer sikre frem for usikre sider, ligesom en hurtig load time af din hjemmeside giver dig en fordel i forhold til konkurrerende sider, der loader langsommere. En gennemsnitlig voice search resultat side loader nemlig omtrent 50 % hurtigere end en gennemsnitlig ”almindelig” side, hvilket indikerer at Google prioriterer hurtigt loadende hjemmesider.

Hvis du har flere relevante links fra autoritative sider, styrker det formentlig også dine chancer for at blive fundet, og hvis du er aktiv på de sociale medier, i form af at dele indhold, kan det ligeledes være en positiv rangeringsfaktor. Endvidere kan indhold, der rangerer højt på en desktop søgning, typisk også benyttes som svar på en voice search søgning. Det betyder, at en god desktop placeringen af ens indhold kan være en god indikator på, om du har en god voice search SEO strategi.

 

Opsummering:

Hvis du vil imødekomme den stigende tendens indenfor voice search søgninger, bør du så vidt det er muligt undgå for lange svar, for besværligt og uforståeligt sprogbrug, en for langsom loadende hjemmeside og for få sider, der linker til din hjemmeside. Har du focus på disse områder mfl., vil du have en noget bedre chance for, at netop din hjemmeside bliver fundet i en voice search søgning. Da voice search søgninger indenfor kort tid vil udgøre over halvdelen af alle søgninger, bør du sikre, at din hjemmeside er tilpasset brugernes nye måde at hente information på. Alt tyder nemlig på at mange folk i fremtiden vil udskifte tastaturet med mikrofonen.

 

Kilde:

https://backlinko.com/voice-search-seo-study

Bliv kontaktet

Close Menu