Negative keywords blog

Negative keywords kan spare dig for mange penge!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Oktober 2019, af AdFIT

At målrette dine kampagner mod de rigtige kunder kan være lidt af en udfordring. Du vil jo nødigt betale for klik, som ikke er relevante for dig. Derfor er det vigtigt at finde de helt rigtige keywords, som leder de rigtige brugere hen på netop dit site. Det er dog ikke gjort med ”kun” at finde de helt rigtige keywords, for i mange tilfælde vil de keywords, du vælger, tiltrække opmærksomhed fra andre brugere, som søger noget andet end det, du tilbyder. Det kan derfor være nødvendigt at skille ord fra, som måtte generere en masse trafik på dine annoncer, men som aldrig giver dig et salg, en henvendelse eller en tilmelding til dit nyhedsbrev – disse ord som skal frasorteres, er negative keywords.

Negative keywords er altså søgeord, som du ikke ønsker, dine annoncer skal blive vist på. Et eksempel kunne være at du forhandler helt almindelige bukser til hverdagsbrug. Hvis en bruger så f.eks. indtaster ordet ”løbebukser”, og du bliver fundet og klikket på i Google, koster det dig annoncekroner for noget, som du ikke sælger. Da du forhandler almindelige bukser og ikke løbebukser, bør ordet ”løbe” tilføjes som et negativt søgeord. Det er altså derfor ikke blot nødvendigt at finde relevante keywords, som du vil findes på, men også keywords, som du ikke vil findes på. Det kan f.eks. være ord, der lægger tæt op ad de søgeord du allerede benytter. Det kan også være potentielle ord, som folk måtte have i tankerne, men som du ikke på nuværende tidspunkt kender, og derfor fra din side være et kvalificeret skøn.

At tilføje negative keywords til ens kampagner tager tid, og det er en løbende proces, som hyppigt skal opretholdes, så dine annoncer målrettes så præcist som muligt til de rigtige mennesker. Det anbefales at opbygge lister med ord, som det på forhånd giver mening at frasortere. Disse lister kan i mange tilfælde genbruges. Når dette er gjort, kan du relativt let tilføje disse negative søgeord i Google Ads, og det anbefales at gøre det konsekvent og hver gang, du kommer i tanke om ord, som måtte være irrelevante for dine kampagner, så du undgår at betale for unødige klik. Det anbefales også, at du gennemgår hvad folk har søgt på i forbindelse med deres klik på dine annoncer, så du derigennem kan se, om det har relevans for din kampagne.

Der findes forskellige typer af negative keywords, f.eks. negative broad match, negative exact match og negative phrase match, og det anbefales, at du sætter dig grundigt ind i de forskellige variationer, så du er sikker på at få det optimale ud af dit annoncebudget. Find ud af hvad du skal målrette dig i mod, men i lige så høj grad hvad du ikke skal målrette dig imod. Det kan i sidste ende spare dig for rigtig mange penge!

 

Bliv kontaktet

Close Menu

Er du interesseret i gratis tips med mere?

Få tilsendt vores nyhedsbrev!